ABARTH
ALFA ROMEO
AUDI
BMW
CHEVROLET
CHRYSLER
CITROEN
DACIA
DAEWOO
DAIHATSU
DODGE
FIAT
FORD
FORD USA
FSO
HONDA
HYUNDAI
INFINITI
ISUZU
IVECO
JAGUAR
JEEP
KIA
LANCIA
LAND ROVER
LDV
LEXUS
MAZDA
MERCEDES
MINI
MITSUBISHI
NISSAN
OPEL
PEUGEOT
PORSCHE
RENAULT
ROVER
SAAB
SEAT
SKODA
SMART
SSANGYONG
SUBARU
SUZUKI
TOYOTA
VOLVO
VW
Redirecting...
Produkty
fabrycznie nowe
Wszystkie części w naszym sklepie są fabrycznie nowe i oryginalnie zapakowane.
Do każdego zamówienia dołączamy paragon lub fakturę VAT.
Gwarancja
24 miesiące
Każdy produkt objęty jest 2-letnią gwarancją producenta części, bez limitu kilometrów.
Darmowa
wysyłka
Zamów teraz, a doręczymy jutro lub pojutrze.
Zamówienia złożone do godziny 12:00 dostarczamy zwykle w kolejny dzień roboczy.
30 dni
na zwrot
Kupuj bez obaw sprzęgła i koła dwumasowe przez Internet.
Dajemy Ci aż 30 dni na bezpłatny zwrot lub wymianę towaru.
Rabat 10%
na montaż
Zamów sprzęgło lub koło dwumasowe i odbierz do 10% rabatu na montaż w jednym z ponad 100 warsztatów partnerskich w całej Polsce.
Sprawdź listę warsztatów.
Zastąpienie mechanicznego sprzęgła przez układ sterowany hydraulicznie pomogło wyeliminować dotychczasowe problemy – prowadzenia i zrywania linek. Awaryjność układu przenoszenia napędu spadła, ale pojawiły się nowe problemy. Naturalne zużycie sprzęgła nie powinno dziwić, jest ono bowiem narażone na silne przeciążenia. Wysprzęgliki, jako jeden z ważnych elementów konstrukcyjnych są wymieniane wraz z całym sprzęgłem. Mimo to bywa, że ulegną uszkodzeniu wcześniej. Wówczas konieczna staje się wizyta w serwisie. Sama część nie należy do drogich, ale konieczność demontażu całej skrzyni biegów oznacza duży nakład pracy. W związku z tym, naprawa będzie wiązać się z kosztem kilkuset złotych.
Jak działa wysprzęglik? Przede wszystkim trzeba podkreślić, że jest to bardzo ważny element układu sprzęgła, bez którego niemożliwa byłaby zmiana biegów. Wysprzęglik znajdziemy w każdym samochodzie wyposażonym w sprzęgło sterowane hydraulicznie. Jego zasada działania opiera się na ruchu tłoka, który uruchamiając dźwigienkę oddziałuje na docisk sprzęgła i za pomocą sprężyny talerzowej odciąga tarczę sprzęgła. Prawidłowo działający wysprzęglik to wynik sumaryczny prawidłowej pracy nie tylko samego tłoka wysprzęglika, ale również pompy sprzęgła oraz przewodów hydraulicznych, których awaria przyczynia się do wytworzenia nieprawidłowego ciśnienia w układzie lub jego całkowitego braku. Nieprawidłowe działanie sprzęgła nie musi zatem oznaczać uszkodzenia wysprzęglika. Może wiązać się z problemami któregoś z elementów zależnych. Jak zatem rozpoznać przyczynę awarii?
Objawy uszkodzonego wysprzęglika sprzęgła mogą być różne. Bezpośrednią przyczyną nieprawidłowej pracy skrzyni biegów jest jednak najczęściej wyciek płynu hydraulicznego. Ważna jest jego lokalizacja. O ile w przypadku nieszczelnej pompy sprzęgła wyciek występuje w okolicy pedału sprzęgła i jesteśmy w stanie go zauważyć, tak w przypadku wytartego tłoka wysprzęglika następuje on w okolicy skrzyni biegów. Nie zauważymy więc go bez podniesienia maski samochodu. Wyciek płynu hydraulicznego z układu sprzęgła daje również inne objawy. Uszkodzenie wysprzęglika i nieszczelność tłoka powoduje przede wszystkim utrudnienia podczas włączania biegów – zwłaszcza pierwszego i wstecznego. Charakterystyczne jest także utrudnione załączanie i rozłączanie pedału sprzęgła, który po wciśnięciu będzie wolno wracał do swojej naturalnej pozycji. Często we współczesnych samochodach, układ wysprzęglania połączony jest z układem hamulcowym. Wtedy awaria jednego z hydraulicznych elementów, np. wysprzęglika czy przewodów jest wyjątkowo groźna, bo może spowodować utratę możliwości hamowania.
Utrudniona zmiana biegów jest charakterystyczna dla rozmaitych usterek związanych ze sprzęgłem i skrzynią. Dobra wiadomość jest taka, że jeśli winny jest wysprzęglik, naprawa może nie być taka droga. W kontekście przełożeń zazwyczaj objawem jego awarii są:
Istnieją dwie przyczyny takiego stanu rzeczy, o ile winowajcą rzeczywiście jest siłownik sprzęgła. Pierwsza to wyciek płynu spowodowany nieszczelnością. Druga to zużycie tłoka. Wówczas wysprzęglik centralny nie może wytworzyć dostatecznie wysokiego ciśnienia.
W początkowych fazach usterki, problem może być niedostrzegalny gołym okiem. Ubytek płynu odbywa się powoli i nie jest widoczny w postaci plam cieczy pod samochodem lub w pobliżu sprzęgła, jak to ma miejsce przy uszkodzeniu pompy sprzęgła.
To drugi z najczęstszych objawów awarii wysprzęglika. Wynikająca z zapowietrzenia układu hydraulicznego konieczność kilkukrotnego wciskania pedału, przypominająca pompowanie materaca przy pomocy nożnej pompki. Jeśli pojawi się taka trudność, należy niezwłocznie udać się do serwisu. W wielu pojazdach, hydraulika układu hamulcowego i przenoszenia napędu jest scalona. Oznacza to, że hamulce mogą odmówić posłuszeństwa razem z pedałem sprzęgła.
Co do zasady, wymiana wysprzęglika następuje razem ze sprzęgłem. Konieczność wcześniejszej naprawy jest wynikiem uszkodzenia układu. Z drugiej strony nie należy pomijać tego elementu podczas serwisu sprzęgła, nawet jeśli objawy zużycia nie są mocno widoczne. Wysprzęglik centralny kosztuje kilkadziesiąt złotych, a ewentualna dodatkowa wizyta w warsztacie z powodu jego awarii będzie kosztowniejsza. Zwłaszcza, jeśli na skutek zaniedbania zostanie uszkodzone sprzęgło lub skrzynia biegów. Absolutnie więc nie warto w tym przypadku szukać oszczędności!
Objawy zbliżone do uszkodzonego wysprzęglika może dać również zapowietrzony układ hydrauliczny. Powietrze może dostać się do przewodów w kilku przypadkach:
Jakie są objawy zapowietrzonego wysprzęglika? Jeśli tak się stanie, widoczny może być brak reakcji na wciśnięcie pedału sprzęgła lub jego zapadanie się. Zapowietrzony układ hydrauliczny należy naprawić usuwając powietrze i uzupełniając płyn.
Podczas przeglądu układu hydraulicznego sprzęgła ważne jest zachowanie kolejności działań. Proces jest dość czasochłonny, jak wszystko związane ze sprzęgłem, ale możliwy do wykonania nawet samodzielnie. W tym przypadku kolejno wykonujemy następujące czynności:
Podczas odpowietrzania pod żadnym pozorem nie wciskamy pedału sprzęgła, aby nie uszkodzić pompy lub siłownika!
Omawiane problemy mogą mieć jeszcze bardziej prozaiczne podłoże. Chodzi o zużycie płynu hydraulicznego warunkującego prawidłową pracę układu sterowania sprzęgłem. W przypadku aut osobowych zwykle zaleca się jego wymianę co około 60 tysięcy kilometrów. Przebieg ten może, ale nie musi pokrywać się z żywotnością samego sprzęgła. Kontrola stanu cieczy i jej ilości powinna być zatem jedną z pierwszych, w przypadku pojawienia się kłopotów.
Trudno porównywać przestarzałe rozwiązania z nowszymi sprzęgłami hydraulicznymi. Mechaniczne sterowanie z pewnością było prostsze i choć awaryjne, można było szybko je naprawić. Było też tańsze w eksploatacji. Jednak rozwój technologii nie pozwala na stosowanie tych samych rozwiązań co w przeszłości. Z tego powodu rzadko spotyka się obecnie silniki dwusuwowe, koła zamachowe jednomasowe w większych jednostkach napędowych i wiele innych niegdyś popularnych wynalazków.
Jednym z najważniejszych powodów rezygnacji z linek mechanicznie rozłączających silnik od skrzyni były zmiany konstrukcyjne i bardziej zwarta struktura układu napędowego. Uniemożliwiała ona prowadzenie linki we w miarę prostej linii, jak to ma miejsce przy hamulcach i przekładniach rowerowych. Wprowadzenie części opartych na systemie hydraulicznym stało się również konieczne ze względu na wzrost mocy silników. Do sterowania sprzęgłem za pomocą linki potrzebna byłaby znaczna siła, jako że przy dużej wydajności jednostki napędowej tarcza dociskowa musi dociskać z większą mocą sprzęgło do koła zamachowego.
Sprzęgło hydrauliczne nie od razu posiadało wysprzęglik. Początkowo składało się z:
W poszukiwaniu trwalszego rozwiązania zaczęto stosować wysprzęglik, który zastępował siłownik i łożysko oporowe. Warto podkreślić, to kompaktowe rozwiązanie przyczyniło się do zmniejszenia awaryjności i uprościło cały system.
Chociaż na rynku dostępne są zamienniki i części regenerowane, to nie warto ryzykować zakupu takich wysprzęglików centralnych. Element ten jest delikatny i niezwykle łatwo go uszkodzić przy demontażu. Dodatkowo wiele zamienników pochodzi z niepewnych źródeł, a ich jakość daleko odbiega od pożądanej.
Warto zwrócić uwagę, że większość zestawów sprzęgła posiada w komplecie wysprzęglik centralny. Części te nieznacznie wpływają na cenę, dlatego warto zaopatrzyć się w taki zestaw podczas serwisowania samochodu. W dobrych sklepach da się oczywiście też kupić same wysprzęgliki do aut różnych marek – np. Audi A4 z silnikami TDI i TFSI.
Ile wytrzymuje dwumasa?Objawy zużycia koła dwumasowegoWymiana koła dwumasowegoRegeneracja koła dwumasowegoRegulacja i wymiana linki sprzęgłaJak sprawdzić sprzęgło?Dlaczego sprzęgło skrzypi i jak to naprawić?Jak zapobiegać przedwczesnemu zużywaniu się sprzęgła?Budowa sprzęgła samochodowegoRegulacja sprzęgłaJak używać sprzęgła w samochodzie?Sprzęgła w samochodzieObjawy zużycia oraz wymiana docisku sprzęgła Nasi konsultanci są do Państwa dyspozycji w godzinach:
8:00-18:00 od poniedziałku do piątku,
8:00-14:00 w soboty.
Jeśli nie odbierzemy, na pewno oddzwonimy!
8:00-18:00 od poniedziałku do piątku, 8:00-14:00 w soboty.
22 251 23 27Informujemy, że w celu poprawienia jakości obsługi Klienta rozmowy telefoniczne mogą być rejestrowane. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, skontaktuj się z nami za pośrednictwem formularza kontaktowego lub wiadomości e-mail. Szczegóły znajdują się w polityce prywatności dotyczącej kontaktów mailowych i telefonicznych..
W przypadku pytań o dopasowanie części prosimy podać dane pojazdu: marka, model, silnik oraz nr VIN.
Wyślij do nas wiadomość poprzez formularz kontaktowy.
Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Sprzeglo.com.pl, z siedzibą w Warszawie przy Al. Krakowskiej 173, w celu odpowiedzi na moją wiadomość poprzez e-mail.
* pole wymagane
Podaj nr VIN albo załącz zdjęcie
LUB
załącz zdjęcie dowodu rejestracyjnego pojazdu
Wybierz rodzaj części
Niepoprawny adres e-mail
Wyrażam zgodę na jednorazowe przedstawienie oferty oraz akceptuję politykę prywatności.
Akceptuj Regulamin
Trwa wysyłanie formularza
Dziękujemy za wysłanie formularza.
Odpowiedź otrzymasz w ciągu 24 godzin!
W przypadku pytań o dopasowanie części prosimy podać dane pojazdu: marka, model, silnik oraz nr VIN
* Pole wymagane
Twój komentarz został dodany i będzie widoczny jak tylko zatwierdzi go moderator.
Pomyślnie dołączyłeś do programu.